Конкурси, олімпіади


Виконані завдання надсилайте за адресою

  meloks1205@ukr.net












Завдання з української мови
5 клас
         1.Записати під диктовку розрізнені речення, з яких треба скласти, переставляючи їх місцями, текст „Жайворонок“:
(  4) Тоді   пташка падала тихо вниз й натягала другу струну. (6) Це було прекрасно. (3) Струна тремтіла й гучала. (1) Сіра маленька пташка низько висіла над полем. (5) Єднала небо з землею і грала на струнах симфонію поля. (2) Тріпала крильцями часто й тягнула вгору невидиму струну.
         У першому реченні підкреслити всі члени речення.
   2. *Написати твір на одну з тем:
          1. Ой зима, зима,
              Веселіш пори нема!
         2. Перша казка в моєму житті.  
  *У формі невеликого оповідання розкрий зміст прислів’я «Треба нахилиться, щоб з криниці води напиться».
                                                            
      
  3. Записати у транскрипції слова: опоряджую, сяють.
4.Записати слова в три стовпчики: а) в яких кількість голосних і приголосних звуків збігається; б) в яких голосних звуків більше, ніж приголосних; в) в яких голосних звуків менше, ніж приголосних.
Абетка, яма, джміль, арифметика, олімпіада, від’їжджий, чотирнадцятиповерховий, мокасини, ера, дільниця, арія, улиття.

     5. Записати слова і пояснити різницю між ними в написанні, звучанні та значенні: в житі і в житті; відати і віддати; зміна і змінна.

     6. Записати слова у дві колонки: 1) з м’яким знаком; 2) з апострофом.
Порт … єра, миш … як, ад … ютант,   комп … ютер, ател … є, інтер … єр, грил … яж ( особливий вид цукерок), В … єтнам, імпул …с, кар … єра, Н … ю-Йорк. (6 балів ).

     7. Скласти і записати із слів прислів’я.
а) Хліба, а, слово, на, бережи, обід, на, відповідь.
б) Не, горобець, випустиш, слово, спіймаєш, не.

         8. Слова записати в колонку  за алфавітом: гончар, відомий, вечір, вечорниці, годинник, вигляд, горобина, відносини, городній, відгомін. З останніх букв скласти вислів.

9.Використовуючи подані нижче сполуки слів, складіть речення. Підкреслити у них головні й другорядні члени.
Читацький щоденник, сьоме небо, казки вчать, виникла давно.

10.Добрати до стрижневих слів синоніми й антоніми.

Слово

Синонім

Антонім

Друг


Дозвілля


Працювати


Уверх


Кричати


Повільно



11.Замінити словосполучення одним словом. Порахуйте, скільки букв і звуків в утворених словах.
Зразок: сірі очі – сіроокий.
            Зелені очі, червоний бік, м’яке тіло, Чорне море, білий сніг, слабкий дух.

12. У запропонованому тексті кожне з речень поширити двома-трьома другорядними членами. У шостому реченні підкреслити головні і другорядні члени речення.
            Спека була нестерпна. Насувалася хмара. Налетів вітер. Дерева захиталися. Здійнялася курява. Спалахнула блискавка. Почувся грім. Пішов дощ.
                                                                                                                                            
13 Списати слова, вставляючи, де потрібно, апостроф чи м’який знак.
            Міл...йонер, Х...юстон, М...юнхен, б...юро, п...єдестал, інтерв...ю, суб...єкт, П...єр, кур...єр, павіл...йон, ін...єкція, Г...юго, б...юджет, він...єтка, Монтеск...є.

14. Записати слова, вставляючи, де треба, пропущений мякий знак або апостроф.
Гореч..., духм...ний, т...м...ний, любов..., монпас...є, дит...ясла, с...омий, забавнен...кий, мавп...ячий, св...то, р...юкзак, сузір...я, накл...овування, бат...ко, пів...яблука, об...єкт, черв...як, надвечір...я, кобзар..., інжир..., л...отчик, напам...ять, грил...яж, рум...яний.
                                                                                                                                             
                                                                                 
15 Записати 6 прислів’їв або приказок про працю.
                                                                                                                                            
16.Записати слова, поставити наголос.
            Черговий, читання, чорно-червоний, середина, обіцянка, дочка, подружечка, приятель, вершник, вимова, запитання, завдання, килим, чотирнадцятий, лінощі.
                                                                                                                                            
17 Добрати до наведених виразів приказки. Із двома приказками скласти речення.

            Говорити гарно –                                                                Говорити швидко –                                                             Говорити не до ладу –
18. Зробити синтаксичний розбір речення, надписавши над кожним словом, якою частиною мови воно є.
              Сину мій любий, наше життя не проходить безхмарно

20.  Скласти ланцюжок слів (не менше шести) таким чином, щоб усі слова починалися літерою О.
          У кожному наступному слові має бути на одну літеру більше.
          Останнє слово ланцюжка розібрати фонетично 

 21 Доповнити прислів’я.
              Під лежачий камінь і…
              Де руки й охота, там…
              Скільки вовка не годуй, а він…
              Від теплого слова і

22.Продовжити народні прислівя, приказки. Підкреслити числівники.
*Один із сошкою, ...
*У семи няньок ...
*Семеро одного ...
*Сім раз відмір, ...
*Одна ластівка весни ...
*Сім пятниць ...
                                                                                          
23. Відредагувати речення, замінивши однокореневі слова синонімами.
           Ледар усе життя ледарює.
           Тільки нероба нічого не робить.
           Школярі прийшли до школи.
           Батьки вчать нас любити Батьківщину.
           Учні раділи, що до них завітала радість.
           Вчитель історії розповів цікаву розповідь про походження назви нашого міста.     


24.Створити речення за такими схемами:
а) _________ _________
                       _________      -------------- .
  
б) __________   __________
                           __________     --------------     ------------- .

6 клас
1.        Напишіть твір-роздум на тему “Книга в моєму житті”.
2.        Скласти розповідь про улюблений куточок природи.                            

3. Запишіть подані сполуки у формі звертання. Якщо існують варіанти, запишіть      їх.
Добродій Павлюк, пані Ірина, колега Роман, товариш полковник, панна Олена, пані Катерина, добродій Васюк, товариш майор, панна Марина, колега Степан.

4. До кожного з наведених фразеологізмів доберіть синонім.
   Бити байдики, нам’яти боки, пустити пил в очі, хоч картину малюй, як п’яте колесо до воза, як по маслу,    викидати на вітер, холоне в жилах, між двох вогнів, накивати п’ятами, розбити глека, куди ворон кісток не занесе.

5. Поясніть значення фразеологізмів.
Бити байдики, тримати язик за зубами, ведмідь на вухо наступив, народитися в сорочці, обвести навколо пальця, на вагу золота.

6. Відредагуйте речення.
    Письменник зробив дарчу надпис на книзі. Чудовий осінній день вражали нас своєю чудесністю.    Квіти вражали барвистістю  веселкових барв. Учні швидко розбіглися по своїм місцям, розпочався урок.

7. Подані числівники запишіть у називному, давальному, орудному відмінках.
    8, 60, 245,  7, 50, 365.

8. Від кожної пари слів способом складання утворити нове слово.
Любити, правда; робити, хліб; три, кут; народний, пісня; п'ятнадцять, рік; сільський, господарство;  дзвінкий, голос; український, англійський; лівий, берег; жовтий, блакитний;  життя, радість; Чорне море.


9. До поданих слів дібрати антоніми.
Атака, більшість, бруд, весняний,  відгадка, корисний, кінець, мінус. повага, проти, смуток, чужий.

10 Дати художню характеристику вірша Т.Г. Шевченка “Закувала зозулечка”
     Закувала зозуленька
     В зеленому гаї,
Заплакала дівчинонька –
Дружини немає.
А дівочі літа молодії,
Веселії літа,
Як квіточки за водою,
Пливуть з цього світа.
Якби були батько, мати
Та були б багаті,
Було б кому полюбити,
Було б кому взяти.
А то нема, сиротою
Отак і загину,
Дівуючи в самотині,
Де-небудь під тином.
                             
11 Дібрати 15 слів так, щоб кожне наступне починалося останнім складом         попереднього.
                   Алея  
12. Записати 7-8 фразеологізмів із повторюваними іменниками око, рука,
          душа, плече, нога, зуб, кінець, день. Вказати відмінок і відміну кожного           повторюваного слова.                                                                                       

 13. Утворити прикметники від поданих словосполучень. Ввести їх у речення.
                  Все могти   -
                  Волю любити  -
                  Тихі струни   -
                  М’яке серце  -                                                                                           

     14. Вставити пропущені букви:
                  Лати…кий, Туреч…на, боягу…тво, соня…ний, студен…ський,             кра…знавство, давн…руський, пта…тво, Харків…ина

15 Доберіть синонімічний ряд до слів хурделиця, тин, печаль.

16 Зясуйте значення слів: скриня, оселя, посаг, світлиця, чебрець, прискринок, віко, коралі.

17. Поставте подані іменники в родовому та орудному відмінках.
       Працьовитість, комірець, бунтар, снігур, сестра, криниця, килим, очі, сльози, калач, шофер, сонце.
                                                                                                    
18.    Напишіть продовження до  прислівїв:
·           Не кажи гоп, доки... ;
·           Зустрічають по одягу, а ...;
·           Дерево красне плодами, а ...;
·           Наука в ліс не веде, а ...;
·           Тримай голову в холоді, а...;
·           Порожня діжка гучить, а ...

19. Згрупуй спільнокореневі слова. Слова з одним коренем запиши окремим рядком.
    Водяник, відьма, поводир, водиця, водиться, завод, заводь, водограй, водянка, привід, відомість,  підводний, невідомий.

20 До поданих іншомовних слів добери українські відповідники.
 Інформувати,  конфузити, концентрувати, мажорний, конфронтація.

21.  Запиши речення, замінивши неправильно вжиті слова.
1. У обяві йшлася мова про самі найсучасніші товари. 2. Лікарі не змогли попередити хворобу, тому в слідуючих змаганнях він не прийматиме участі. 3. Дякую вас за, Олена Іванівна, за допомогу.





7 клас

1. Утворіть від поданих дієслів доконаного виду дієслова недоконаного виду за допомогою відповідних суфіксів. Виділіть суфікси в утворених дієсловах.
Відкотити –
Видужати –
Підбити –
Застерегти –
2. Утворіть назви мешканців населених пунктів (в однині і множині).

            Вінниця, Суми, Житомир, Харків, Полтава, Чернігів, Чернівці, Львів, Миколаїв, Рим, Канів, Луганськ, Херсон, Луцьк, Кам’янка.
                                                                                                                                            
3. Замість крапок вставте потрібну букву чи знак. Із двома словами складіть речення.
            В...яз, д...юшес, ф...юзел...яж, верф...ю, возз...єднанн...я, під...йом, м...ясо, кон...як, арф...ярка, т...м...яність, пан...європейс...кий, сап...янці, барел...єф, черв...ячок, л...яда, безхліб...я, підв...язаний, сім...янин, батал...йон, бал...юстрада.

4. Із поданими іменниками утворіть словосполучення, визначте рід іменників.

            Кенгуру, міс, каланхое, НЛО, ательє, таксі, АЕС, фойє, поні, аташе, Тбілісі, Чилі, ЕОМ, Онтаріо, райво, Гайне, Золя, ООН,  інтерв’ю, колібрі.
                                                                                                                                                        
5. Уявіть, що вашого друга (подругу) скривдив хтось старший за віком, приміром – старшокласник. Заспокойте друга, вживаючи фразеологізми (свої думки висловіть у творі-мініатюрі або діалозі).
                                                                                                                                                  

6. Поставте наголос.
            Лабети, лінощі, походеньки, городки, хрестини, розглядини, ліки, пожитки, патьоки, ворота, живопис, обценьки, пахощі, запросини, відвідини, святки, парфуми, ночви, памороки, солодощі.


7. Позначте два рядки, у яких всі слова пишуться окремо:
- знав/же, авже/ж, навряд/чи, як/от;
- ну/й, тільки/що, все/ж/таки, сказав/би;
- як/небудь, що/разу, таки/знав, давай/но;
- отакий/то, аби/куди, немиов/би, саме/тому;
- таки/сказав, прийшов/же,чи/не, що/то/за.

8. Знайдіть помилки. Поясніть їх правопис.
Більш краще, найбільш красивіше, якнайтихо, щонайблизько, більш вибагливий, найменш складніше.

9. Складіть два речення зі словом вище так, щоб у першому реченні воно було прислівником, а у другому – прикметником.

10. Позначте рядок у якому всі сполусники пишуться разом:
- немовби/то, за/те, не/наче, чк/би;
- ніби/то, через те/що, як/би, не/мов;
- немов/би, тому/що, за/те, коли/б;
- про/те, а/би, начеб/то, для того/щоб.


11. * Напишіть твір – мініатюру «Поетичне кредо митця( за творчістю Т.Г.Шевченка)»
      * Напишіть твір-замальовку на тему “Мелодії осіннього лісу”
      *Напиіть твір на одну із тем:
            1. Прийшла зима біловолоса…
            2. Мій дім – моя фортеця.                                                                         
12. Від поданих слів утворити чоловічі та  жіночі імена по батькові.
Лук'ян, Микола, Григорій, Ігор, Сергій, Сава.

13. Відредагуйте словосполучення.
Пам'ятник Франка, сама найкраща дівчина, знати по газетам, відкрити очі, посміхаюча жінка, дві неділі, в сім годин, на протязі дня, в мене єсть, другим разом, за границею, мені повезло.

14. До поданих слів доберіть синоніми.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
Вдача, веснянки(руді цяточки на шкірі), двір, дивний, ікона, краєвид, краса, лід, неволя, писанка, письменник., сучасний.

15. Від поданих дієслів    утворіть дієприкметники, складіть з ними словосполучення.
Мостити, виїздити, почорніти, сказати, збирати, прочитати.

16. Записати речення. Зробити його синтаксичний розбір та морфологічний
        розбір виділеного слова.
             Легенький вітерець колише по той бік річки нескошені трави.           

   17. Дібрати до поданих слів українські відповідники, скласти з ними
          речення.
                     Рейтинг  -
                     дисципліна –
                     дайджест –
                     альтруїст –
                     симпатія -                                                                                            

18. Утворити і записати імена по батькові брата й сестри, батька яких   звуть:
                   Андрій, Марко, Лука, Сава, Кузьма, Хома, Франко.                        

19. Розкрити зміст кожного з фразеологізмів. Вказати в них дієслова,          визначити час, особу, число, рід дієслів. Два – три фразеологізми           ввести до самостійно складених речень.
                   З очей іскри полетіли    -
                   Не сходить з язика –
                   Було за царя гороха  -
                   Як рак свисне –
                   Як Бог на душу покладе  -                                                                   

20. Перепиши речення. Числа передай словами.
  1. Автобус із 856 екскурсантами прибув до столиці. 2. Книга ілюстрована 597 гравюрами.  3. Поле розкинулося на 763 гектарах. 

21. До поданих іншомовних слів добери українські відповідники. Слова  запиши парами.
                 Біографія, інформація, імітація, експеримент, компроміс.       



Завдання з української літератури
            1.З якого твору ці слова:
Попереду Дорошенко
Веде своє військо,
Військо запорозьке
Хорошенько!?        
            2. Що таке гіпербола?
            3. Де друкувалися перші твори І.Я.Франка?
            4. Як закінчився бій Мирослави з ведмедицею (І.Я.Франко «Захар Беркут»)?
            5. Що відповів Максим Беркут Тугару Вовку на запитання « – Твій батько має велику власть над громадою?» (І.Я.Франко «Захар Беркут»)?          6. Кого називали тухольці своїм Сторожем (І.Я.Франко «Захар Беркут»)?
            7. Напишіть наступні три рядки вірша:
                        Та й почула, що я плачу,
            8.Що таке ідея твору?
            9. Де народився Андрій Чайковський?
            10. У якому селі відбуваються події в оповіданні А.Чайковського «За сестрою»?                                                                                                                                                                                                                                                                                 
ІІІ.Випишіть усі відомі вам художні засоби.
Народилась я на Україні,
     Де річки й світанки сині-сині.
     Змалку вчила мене моя мати
     Мову й рідне слово шанувати.

     Моя рідна українська мово,
     Я люблю твоє співуче слово.
     Я без нього, наче без родини,
     Бо я донька рідної Вкраїни.

     Серце моє квітне як в обнові,
     Коли чую українське слово.
     А воно ж, як птах, небес сягає.
     Краще мови рідної немає.
(О.Довгоп’ят)
                                                                     




8 клас

Українська література
І. Напишіть твір на одну з тем:
1. Маруся Чурай. Хто вона: дівчина чи легенда?
2. Князь Ігор – захисник Землі Руської.
3. Персонажі байок П.Гулака-Артемовського.                                                                                                                                                                                                           


ІІ. Виконайте завдання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Кого називали чумаками?
2. До якого виду пісень належить пісня «Вилітали орли з-за крутої гори»?
3. До яких пісень належить пісня «Ой у лузі червона калина»?
4.  Хто є автором твору «За сестрою»?
5. У якому році здійснив свій похід на половців князь Ігор?
6. Кого вважають першим письменником нової української літератури?
7. У якому році вийшов з друку перший «Кобзар» Т.Г.Шевченка?
8. Як називається двоскладова стопа без наголосу?
9. Який твір Т.Г.Шевченка розпочинається піснею невільників-українців, що страждають у турецькому ярмі?
10. Дайте визначення літопису.                                                                          
11Назвати жанри українських народних пісень.
12Яку будову має жартівлива пісня «Грицю, Грицю до роботи»?
13Назвати обов'язкові композиційні компоненти байки.
14.Якими талантами був наділений Тарас Шевченко?
15.На які роди поділяються твори художньої літератури?
 16.Які пісні відносяться до соціально-побутових?
17. Комедія І.Карпенка-Карого „Сто тисяч” і вічна тема влади грошей над людиною. Обґрунтуйте думку 5-6 реченнями.
ІІІ. Прочитайте поезію і дайте відповіді на запитання.
Калина похилилась вниз,
    мов ягода, росте червоне слово.
Весні окриленій молись,
карбуй на камні пісню калинову!

Та промінь сонця, мов стріла,
проколе слово і проріже камінь,
і лиш калина, як цвіла,
цвіте щороку листям і піснями.
                                         (Богдан-Ігор Антонич)

      1. Над чим розмірковує автор вірша?
      2. До якої думки він підводить читача?
      3. Які художні засоби використав поет у вірші (підтвердіть прикладами)?


Українська мова
1.          Відредагувати речення з однорідними членами і виправити мовний «суржик».
         Мені подарили скромне золоте кольцо і й оригінальний, жовтий зонтик.
         Мені срочно треба купити утюг, щоб погладити білизну, і брюки, і різні предмети.
         Доктор визначив такі симптоми: у хворого жалоби на сильний біль в жолудку, тошнота, слабкість.
         В гостинній, калідорі, і у спальні, та у кухні - всюди на стінах обої.

2.  Утворити кличний відмінок від поданих слів.
Киянин, сусід, юнак, товариш полковник, Володимир, добродійка, небога, Марічка, любов, велетень, друг, пані Ірина.

3.  Розставити розділові знаки, зробити синтаксичний розбір, надписати над
кожним словом частину мови.
Вихованка господаря Текля ясна блондинка з лукавими очима й кирпатим носиком ішла під руку з дочкою Младаповича Веронікою гарненькою шатенкою.

4. Утворіть складні прикметники.
            125 міліметрів, 155 годин, 140 років, 438 тонн, 421 відро, 375 літрів, 138 кілометрів, 45 процентів, 247 центнерів, 663 гривні.
                                                                                                                                            
3. Поставте іменники в родовому відмінку.
            Консерви, джунглі, поставки, брехні, шори, дрижаки, ноги, макарони, окуляри, двері, сани, граблі, в’язи, груди, обценьки, лапки, сутінки, вершки, терези, люди, надра, хрестини, жнива, дебати, бутси.
                                                                                                                                                       
4. До поданих іншомовних слів доберіть українські відповідники.
            Азарт, атака, візит, департамент, експорт, фонтан, контур, резонанс, апломб, фамільярність, резерв, бібліотека, наративний, гідротерапія, спіч, електорат, нонсенс, апробація, консенсус, вербальний.
                                                                                                                                            

5. Запишіть складні слова разом, окремо або через дефіс. Із підкресленими словами складіть і запишіть речення, ускладнивши його поширеним звертанням.
            До\тепер, від\нині, унтер\офіцер, по\тихеньку, с\просоння, на\завтра, по\за\торік, по\де\куди, на\потім, по\під\тинню, за\в\часу, чим\дуж, на\швидку\руч, мимо\їздом, по\перечно\шліфувальний, будь\чий, крохмало\патоковий, перед\усім, не\гаразд, стрім\голов, без\кінця\краю, в\обріз, в\позику, до\останку, з\поміж.
                                                                 
6.  Зробити повний синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати як частину мови.
І мене в сім'ї великій, в сім'ї вольній, новій не забудьте пом'янути незлим тихим словом.

7.      Утворіть вищий ступінь порівняння прикметників та прислівників.
Дорогий, дужий, вузький, низько, високо, красиво.

8.       Напишіть, де треба, слова з великої літери.
будинок учених україни, студентська конференція, новий рік, інститут міжнародних відносин, академія мистецтв, товариство надія, спілка письменників, державна нагорода, поділля, організація об'єднаних націй.

9.    Напишіть числівники словами.
153-й, 150 000-й, 7275, 4201-й, 27, 173 575-й.

10.  Напишіть слова разом, окремо або через дефіс.
Тільки/б, той/таки, а/все/ж/таки, будь/що, але/ж, де/в/кого, ось/де, будь/чийого, ходи/но, де/б/то/не/було, а/ні/ні, казна/з/ким, де/ж/таки, що/хвилини, дарма/що, будь/що/будь, той/таки, ані/мур/мур, ото/ж, звідки/не/будь, до/останку, будь/що,  на/гора, що/хвилини, де/в/кого,  все/ж/таки, на/пів/свідомо, з/краю, день/у/день, де/далі, коли/сь, після/завтра.

11. Продовжити прислів'я, визначити типи односкладних речень.
Вік живи – ...  . Не пером пишуть, а ... .У вмілого руки ... . Без охоти нема... .  Від добра  добра  ... . Чуже переступи, та ... .

12. До поданих слів підібрати відповідні означення: музикальний чи музичний.
Сім'я, мистецтво, номер, голос, народ, критик, школа, виховання, слух, обдарування, кіоск, тріо.

13. Подані словосполучення перекласти українською мовою.
Мелкий дождь, утолить жажду,  каждый вечер, изысканный ум, благоуханный цветок, укромное местечко.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

  14. Пояснити значення вказаних фразеологізмів, скласти з ними речення.
                   Абсолютний нуль –
                   ходяча енциклопедія –
                   перший сорт  -
                   під одну гребінку  стригти –
                   вилити душу -                                                                                                           

   15. Перекласти українською мовою:
                   Одиннадцатый –
                    шестнадцатый –
                    шестисотый –
                    семидесятый –
                    шестидесятники –
                    пятьдесят –
                    двухтысячный –
                    трехтысячный –
                    трехмиллионный         -                                                                                           

   16. Вибрати і записати із поданих слів лише ті іменники, які мають у Р.в. однини
          закінчення – а. (-я).
                 Клас, виток, чепурун, експорт, управлінець, терен, жираф, евкаліпт,
          аналіз, пасажир, розумник, віск, Омськ, зріст, супутник, асфальт, одноліток,
          імпорт, натурник, скрегіт, натюрморт, жир, евенк, табель, чепчик, імунітет,
          натискач, односільчанин, бетон, суфікс, індекс, автобус.                                               
                                                                                                                                                      
17. Відредагуй подані речення й запиши їх.
 1. Прокинувшись уранці, на вулиці йшов перший сніг. 2. У шибку стукала недавно прилетівша синичка. 3. Замерзши на вулиці, страшенно захотілося  додому. 4. Не було сил відірватися від зацікавившої мене книжки.  5. Як забилося моє серце, побачивши цей фільм! 

18. Яку синтаксичну функцію виконує інфінітив у реченнях?
А)Місяць пливе оглядати і небо, і зорі, і землю, і море.
 Б) Наказ наступати надійшов із Києва.
В) А дай жити, серцем жити і людей любити.
Г) А слова дружнього за гроші не купити.


19.  Яку функцію у кожному з речень виконує порівняльний зворот ?
1) На конвертах хат літо клеїть віконця, як марки.
2) І місяць наче наголос над літерами хат.
3) Тихесенько стукає в шибку бентежне, як сон, зітхання

20  Від поданих іменників утворити прикметники.   
         Біла Церква, Івано-Франківськ, Золотоноша, Збараж, Ніцца, Санкт-Петербург.






9 клас

Українська література

І. Напишіть твір на одну з тем:
1.  Через пісню – у світ духовності (місце і роль ліричних українських народних пісень).
2.  «Історія Русів» – адресований у віки змістовий та почуттєво-патріотичний заряд.
3.  «Енеїда» Івана Котляревського – перший твір нової української літератури.     
4    Поетичний образ Ярославни в героїчній поемі "Слово о полку Ігоревім".
5.   Традиції в нашій родині.                                                          
6.   Мій день під знаком Доброти.
7.    Мій улюблений біблійний сюжет.
8.     Іван Вишенський - видатний український полеміст.
9.     Щаслива людина у поглядах Григорія Сковороди.
10.    Народна пісня у сьогоденні.
                                                                                                                     
ІІ. Виконайте завдання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Укажіть, яке з понять випадає з логічного ряду: постпозиція, експозиція, кульмінація, тема, розв’язка. Свій вибір обгрунтуйте.
2. Хто автор твору «Їхав козак за Дунай»?
3. Що таке «Руська Трійця»?
4.  Хто є автором твору «Веснівка»?
5. Укажіть назву твору й автора слів :
                    Ладить юриста на смак свій права,
                    З диспутів учню тріщить голова,
                    Тих непокоїть Венерин амур,
                    Всякому голову крутить свій дур.
6. У якому творі (назва й автор твору) можна знайти і описи вечорниць, і похорону, і поминок, і ворожінь, і танців та всіляких забав?   
7. Що шукає ліричний герой поезії Г.С.Сковороди «Сад божественних пісень»?
8. Назвіть мораль байки Г.С.Сковороди «Зозуля та дрізд».
9. У вислів Максима Рильського замість крапок впишіть назву твору: «Таємниця живучості «...»  – в глибокій сердечності, у немеркнучім і чистім, як день, сяєві життєвої правди».
10. Дайте визначення метонімії.                                                                          
11.Літературні пам'ятки XI- XII століть. 
12.   Визначте жанр твору «Слово про похід Ігорів».
13.  Назвіть найвідоміших українських письменників XVI - XVIII ст.
14   Які характерні ознаки має жанр інтермедії?
15.  Назвіть одного з авторів козацьких літописів.
16.   Назвати балади Тараса Шевченка.
                                                                                             
ІІІ. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії Олени Теліги:
Не лічу слів. Даю без міри ніжність.
А може, в цьому є моя сміливість:
Палити серце в хуртовині сніжній,
Купати душу у холодній зливі.
Вітрами й сонцем Бог мій шлях намітив,
Та там, де треба, я тверда й сувора:
О краю мій, моїх ясних привітів
Не діставав від мене жодний ворог.

                                                                 


Українська мова

1.   Записати речення, побудувати його структурну схему, зробити
синтаксичний розбір (підкреслити головні і другорядні члени речення,
надписати над кожним словом, до якої частини мови воно належить,
визначити тип складного речення, дати характеристику кожного простого
речення, яке входить у складне)
    Невиразною чорною плямою, поринувши у темінь, лежало сонне село
у видолинку, і тільки в корчмі ясно світилось одиноке віконце, прикрите
завісою, приковуючи до себе Остапів погляд.                                   

2. Дібрати до поданих іменників іншомовного походження прикметники.
Пояснити, як визначається рід незмінюваних іменників
Какаду, кенгуру, шимпанзе, поні, таксі, жури, жабо, пані.                  

3. Написати твір-мініатюру (6-7 речень) на тему: "Як поважати людину ? '',  використавши:
-         вставне слово чи словосполучення;
-         відокремлену обставину, виражену дієприслівниковим звором;
-         складнопідрядне речення з підрядним означальним;
-         складносурядне речення
                                                                                                                   
4. Пояснити значення слів дипломант, дипломат, дипломник.

5. Відредагуйте речення.      
              Глядачі, сидячі в першому ряду, захоплено аплодували артистам.   На протязі уроку ми слухали розповідь учителя.  Моя пропозиція, я рахую, являється самою гарною.  Рекомендую прийняти участь у слідуючих міроприємствах, силами учнів    підготувати святковий концерт.  Пропозиція, яку ви пропонуєте, нами розглянута.  Психолог ламає в студентів поняття про їх місто в житті.  Місто не в змозі покращити нам життєвий фонд. Однією з проблем являється проблема змісту знань.   Банк “Аваль” пропонує від п’ятсот  до шістсот відсотків прибутку.   Радує око таке  відношення до навчання рідній мові. Я хочу сказати слідуюче: по статистиці, кожну хвилину в Україні народжується дитина. Золоті ворота – памятник ХІ століття. Підождеш мене на лєснічній площадці, я вийду без пятнадцяти сім.

6.            Записати речення, розставити розділові знаки, побудувати структурну схему, зробити повний синтаксичний розбір.
                     Вітру на морі не було проте клекотав сильний прибій. Тут срібно жебонить синя-синя долинкова вода я нахиляюсь до неї п'ю її спів і прислухаюсь до шелесту отави .

7. Слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків.
        Життя, боротьба, ллється, здається, кукурудза, мрія, безземельний.

8. Записати слова разом, окремо і через дефіс.
Ново/українська, багато/тиражка, хлопець/богатир, полу/станок,
жень/шень, південно/західний, західно/український, аби/хто, де/котрий, ні/хто, хтозна/який, будь/що, хто/небудь, аби/до/кого, хтозна/а/чому, на/пам'ять, за/одно, на/щастя, на/швидку, на/поготові, не/дорога, не/моя, не/надійний, не/ керована, лісо/смуга, сто/річчя, екс/міністр, життє/радісність, пів/Азії, генерал/майор,  танц/майданчик, пів/оберта, пів/ящика,жар/птиця, перекоти/поле, хліб/сіль..

9. Доповніть речення відокремленими членами речення.
Хмари пливуть по небу. Сонце світить. Зорі на небі сяють.
Листя опадає з дерев. Хлопець сів за комп'ютер. Білка сидить на дереві.

10. До поданих слів дібрати антоніми.
Серйозний, схвалювати, розв'язка, по-зимовому, охолодження, пам'ять, ніде, недуга, кохання, достоїнство, вигадка, віддавати.
 
11. Пояснити значення фразеологізмів.
Як грім  з ясного неба, заспівати іншої пісні, за деревами лісу не бачити, цвіт папороті, всім серцем, важким духом дихати, як мати народила; в костюмі Адама,   розумний, як  Фведькова кобила; немає “ку-ку” в голові; капустяна голова,  Бог послав, оре носом; в три дороги йде; залити очі

   12. Утворити складнопідрядні речення із простих з відокремленими   обставинами.  Зробити повний синтаксичний розбір.
                     Умій дякувати вчителеві, а, вислухавши слова похвали, дякуй  за науку.
                     Всі слухачі перебувають у дуже великому нервовому напруженні, ніби
        чекаючи  наближення чогось надзвичайного.
  
   13. Пояснити різницю у значенні запозичених синонімів.
                    Конфлікт  -  інцидент;                        регіон – район;
                    професія – спеціальність;                       контракт – конвенція;
                    дилема – проблема.                                                                             
        

14. Доберіть українські відповідники до іншомовних слів.
            Вояж, акомпанемент, еталон, аргумент, біографія, елітний, ностальгія, інтонація, менталітет, гарантія, шоп, пакт, паритет, інспіратор, парадокс.
                                                                                                                                            
15. Утворіть прикметники від таких географічних назв.
            Гамбург, Кривий Ріг, Гадяч, Гонконг, Люксембург, Карадаг, Рига, Чехія, Пруссія, Білорусь, Запоріжжя, Чикаго, Нью-Йорк, Словаччина, Острог, Овруч, Кременець, Кременчук, Киргизія, Техас.

16. Запишіть числівники словами, поставивши їх у потрібному відмінку та узгодивши з ними іменники.
            Казарма була на 1749 (боєць). На острові Папуа послуговуються 1156 (мова). В Україні проживає близько 42000000 (мешканець). Збори 447 (голос) ухвалили рішення про приватизацію підприємства. Відбулася зустріч з 8593 (виборець).
                                                                                                                                            
                                                                                                                                
17. З’єднай слова так, щоб утворилися  фразеологізми. Запиши їх. Поясни, що обєднує  ці  фразеологізми.

А паща
Б часи
В сестра
Г царство

1 Аїда
2 Аполлона
3 Сатурна
4 Астреї


18 Запиши числа словами.

     Від 1349 відняти 94. Додати 689 до 9477. До 478 додати 6. Від 115364 відняти 11. Від 1655 відняти 4.

10  клас

  Мова                                                                      
1.  Виконати фонетичний розбір слів люб'язний, розчесати, сміються.              

2.  Поставити замість крапок м'який знак чи апостроф там, де     потрібно:                                                                                  
     Рейк...явік,Н..ю-Йорк,двох..ярусний,Снігурон..ці,камін..чик,       моркв..яний ,п..юре ,без..язикий ,брин..чати ,ремін..чик ,різ..б..яр ,     лл..єт..ся ,рибал..ці ,жін..ці ,нян..чин ,пан..європейський ,     міжгір..я ,черв..як ,торф..яний ,дзв..якнути.                                                                                                                                                         

 3.  Пояснити лексичне значення наведених фразеологізмів ,увести кожен з них у речення:                                                             
    – пасти задніх
    – пекти раки                                                                       
    – узяти бика за роги

4.  Виконати повний синтаксичний розбір речень:         
     Як тільки займеться десь небо – з другого боку встає зараз        червоний туман і розгортає крила (Коцюбинський). Сумно й смутно людині, коли висихає і сліпне уява, коли, обертаючись до найдорожчих джерел дитинства та отроцтва, нічого не бачить вона дорогого... (Довж.).

5. Утворіть від поданих іменників прикметники за допомогою суфікса –ськ-.
Кривий Ріг, Гадяч, Буг, Париж, Воронеж, Кременчук, Сиваш, Золотоноша, Запоріжжя, чех,  Рига, Чернівці.

 6. Запишіть числа й одиниці мір словами.
542 000г; 26 км; 3,45 ц; 60 кг; 12,5 т; 0,65 г; 142%; 27,4 км, 45,5 м; 0.5 га; 80 см;      678 л.

 7. Визначити тип складних речень. Побудувати схеми.
               1. Весільний хліб, коровай, шишки треба скоро з’їсти, щоб не засохли,
                   бо в молодих “життя всохне”.
               2. Гаснуть вранішні зорі, і пливуть хвилі вітру в достиглому житі.
               3. Золотими хлібами дзвенить українська земля, молодими  садами
                   квітує широке роздолля.
               4. Людей, які прийшли з доброю місією, з чистим серцем чи з доброю
                   новиною, на нашій землі завжди зустрічали з хлібиною на вишитому
                   рушнику.
8. Відредагувати вислови.
                Користуючись нагодою –
                реквізити розташовані –
                відрахувати з інституту –
                вчений ступінь –
                завірити підписом –
                у випадку відмови –
                не дивлячись на зауваження –
                у відповідності з рішенням

9. Скласти розповідні речення, вживаючи подані словосполучення(числа записати  словами).
                    850 депутатів (О.в.);                       648 машин (М.в.);
                    345 кілограмів (О.в.);                     162 книжки (Р.в.)                                                                                                           

10. Доберіть українські відповідники до іншомовних слів.
            Курйоз, консолідація, інцидент, ексклюзивний, ескалація, фундатор, імпозантний, репродукція, генерація, пролонгація, індульгенція, комфорт, конкуренція, менеджер, ареал,консенсус, спонсор, дилер, менеджер, моніторинг, плюралізм, толерантність, інвестиція, рейтинг, імідж.

11. Утвори від поданих іменників прикметники, запиши їх.
Запоріжжя,  Буг, Калуш,  Калуга, француз,  Кривий Ріг, Прага, президент, агент, Сиваш.

12.Відредагуй речення. Запиши їх.
  1. У нашому класі любий учень розповість біографію Т.Шевченка і Л.Українки. 2. Цей поет являється одним з найбільш відоміших постатей у теперішньому літературному процесі. 3. Ви задали питання, чи знайшов я вихід. Так ось, відповідаю: ”Я попав у тупик!” 4 Василь Симоненко відтворив у своїх поетичних творах образ сильної цілеспрямованої особистості, красу рідного краю. 5. Образам сентиментальних творів Григорія Квітки-Основ 'яненка характерні найкращі риси характеру українського народу. 6. Письменник Василь Стефаник у своїх гостросоціальних новелах описує життя найбідніших верств галицької бідноти. 7. Промовець промовляв так, наче глухі перед ним сиділи чи взагалі людей не було, і Єльці соромно було за крик, за фальш, з якою той наважився говорити про кохання.8. Коли хочете, можу дати мій автограф.

14. Поясни лексичне значення поданих слів.
Галузь, царина, ділянка, область             


15. Запиши слова, знявши риску.
   Всього/на/всього, до/речі, на/пів/дорозі, раз/у/раз, не/до/вподоби, кінець/кінцем, на/самоті, не/сьогодні/завтра; суспільно/корисний, діаметрально/протилежний, озерно/болотний, максі/завдання, теле/ефір, відео/апаратура, перекоти/поле, південно/український.

16        Напишіть словами математичні вирази:
а)         поїзд із 237 284 521 пасажиром;
б)         від 125 385 732 відняти 25 714;
в)         сума чисел дорівнює 417 532 698.
г)        сума чисел дорівнює 615 463 957;
д)         від 539 748 відняти 29;
е)         74 скласти із 165 472 838.

17        Поставте замість крапок велику чи малу літеру.
...танція ..етро «..олоті ..орота», ..онбас, ..ахідний ..ітер, ..аукова ..ібліотека, ..ентральна ..аукова ..ібліотека АН ..країни ім. В.І. ...ер-надського, ..онгрес, ..ароди ..ахідної ..вропи, ..івденний ..ерег ..риму, ..івдень, ..івнічний ..ахід, ..усалка, ..уза, ..отанічний ..ад  АН ..країни, ..овариство «..ромада», ..івденний ..теп, ..олинська ..бласть, ..алекий ..хід, ..ітературний ..узей, ..удинок ..ідпочинку, ..удинок ..чителя, ..иївські ..ручі, «..инамо» (..иїв).

18        До поданих слів доберіть форми слова або спільнокореневі слова, у яких відбувається чергування приголосних.
Парубок, пересторога, фізика, плуг, поверх, успіх, сміх, райдуга, свекруха, черепаха, слуга, страх, Мексика, тайга, техніка, тривога, туга, увага, шпак, фонетика, класика, молоко, критика, іволга, каталог.

19        Виправте помилки у словосполученнях.
Копати з лопатою, сумувати по товаришеві, обурюватися поганому вчинкові, вибачити подругу, ходити по вулицям, велика собака, сильна біль, хворіти запаленням легенів, глузувати над братом, розповісти за книгу, пам'ятник героя, пропустити по хворобі, приймати участь, ласкаво просимо на Україну, на протязі року.

20.Визначте ,які фонетичні засоби стилістики використані у даних уривках
*"Cпи собі, спис обіруч стиснувши перед собором"

** Будемо вічно в труді рости,
З серця землі підіймать пласти,
Чорного золота давні пласти.

*** Чому я так страждаю?..
Чому любов до тебе відчуваю?..
Чому тебе забути я не в силах?..
Скажи мені, о милий!

****Корови моляться до сонця,
що полум'яним сходить маком.
Струнка тополя тонша й тонша,
мов дерево ставало б птахом.

*****(…)А втім, мені легко-легко,
бо знаю: вернулись птахи —
трава забуяє вгору:
а втім, мені легко-легко,
бо знаю: вернулись птахи —
научать літати листя…

   Література 10 клас
І. Напишіть твір на одну з тем:
            1. Філософські роздуми Григорія Сковороди про людське щастя.
            2. Майстерність Панаса Мирного у відтворенні картин народного життя.
            3. Образи селян у повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»
4.Чи може повість І. Нечуя – Левицького “Кайдашева сім’я”    зацікавити українця ,що зрікся рідної мови?
            5.Мої роздуми над долею української сім'ї (за повістю І. Нечуя –    Левицького “Кайдашева сім’я”).                                                                             
            6.У піснях – історія мого народу.
   7. Омелько Кайдаш – трагічний чи комічний персонаж повісті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
   8. Чи може служити родина Балашів із повісті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» прикладом для наслідування?
   9. Чи можна вважати Чіпку Варениченка із роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» шукачем правди і справедливості?
10. Багато читачів зауважують, що українська література ХІХ століття менш тематично та жанрово різнобарвна, ніж європейські й навіть російська літератури. Чи згодні ви з таким твердженням? Якщо так, то доведіть свою думку та поясніть причини такого явища.
11. Якби вам запропонували вибудувати ступінчату піраміду совісті й розташувати на ній героїв роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», кого б ви помістили на самому вершечку цієї піраміди? Чому?

ІІ  Дати відповідь на питання
1.Що таке
   – метафора                                                                                
   – поема
   – риторичне запитання
2. Випишіть прізвище письменника, у творчості якого дуже важливе місце посідає ідея особистої свободи: І.Вишенський, І.Котляревський, Г.Сковорода, Т.Шевченко, П.Куліш.                                                                                           
3. Яка ознака найбільше передає своєрідність композиції поеми Т.Шевченка «Катерина»?
4. Укажіть троп, яскраво виражений у рядках:
                        Боян же, браття, не десять соколів на стадо лебедів пускав,
                        а свої віщії персти на живії струни накладав...
5.  Представником якого стилю є І.Котляревський?     
6. Назвіть ідею, якою пройняті поезії, об’єднані І.Я.Франком у цикл «Веснянки»?
7. Який літературний стиль притаманний літературі періоду Київської Русі?
8. Назвіть трискладову стопу з наголосом на третьому складі.
9. У яких журналах почав друкуватися І.Нечуй-Левицький?
10. У якому селі відбуваються події в повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
11. Про кого з українських письменників І.Франко сказав, що «...належить до найвизначніших українських повістярів і визначається особливо влучною характеристикою дійових осіб та поглибнення їх психології...»?
 12. В якому творі Г.С.Сковороди висловлена ідея «сродної праці»?  В чому суть цієї ідеї? Чи актуальна вона для нашого часу і для вас особисто?
 13. Хто такі січові стрільці? Який вид народної  творчості пов'язаний із цим поняттям? Які твори вам відомі?
14. Як звали діда й прабабу Чіпки Варениченка  за батьківською лінією? Як відгукнувся цей генетичний спадок у характері та в домі Чіпки?
                                                                                                                                                                                                                                 
ІІІ. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії:
                                                           Красо первісна
                               Золотить осінь куполи дерев,
Пливе за обрій журавлина пісня.
В траві пожухлій посеред узлісся
Спинився клен жовтавий, ніби лев.

Прозоро так. Шипшина догора,
У виярку струмок сріблом дзвінкоче,
На глоді майорить гніздо сороче,
І тиша тиш. І серце завмира.

Красо первісна! Світоньку ясний!
Земля і небо, луки і озера,
І пізні квіти, мов павині пера,
І понад битим шляхом ясени.

Це все моє. Віднині і довіку.
Побережи ж його, двадцятий віку!







10 11 klas from Оксана Мельник

Завдання з української мови та літератури для підготовки до науково-практичної конференції 

11 клас
І рівень
1. Позначте рядок, у всіх словах якого на письмі відбувається спрощення в групах приголосних:
а) улес…ливий, заздріс…ний, балас…ний, совіс…ний, хвас…нути;
б) чес…ний, піз…ній, щас…ливий, очис…ний, пес…ливий;
в) учас…ник, кіс…лявий, захис…ник, контрас…ний, швидкіс…ний;
г) пристрас …ний, тиж…невий, радіс…ний, проїз…ний, безжаліс…ний;
ґ) облас…ний, форпос…ний, віс…ник, шіс…надцять, зап’яс…ний.
2. Позначне рядок, у якому допущено помилку в написанні слів:
а) роз’юшений, різдвяний, черв’як, бюро;
б) бюджет, м’якушка, п’єдестал, надвечір’я;
в) м’юзикл, екстер’єр, миш’як, освячений;
г) пюре, мюнхенський, Лур’є, комп’ютер;
ґ) буря, кар’єра, ад’юнктура, прем’єр.
3. Позначте рядок, у якому всі слова багатозначні:
а) освіта, відеокамера, рука;
б) серце, журналістика, степ;
в) двір, філософ, вікторина;
г) зміст, стейк, марево;
ґ) маргінал, вірус, філігрань.
4. Позначте рядок, у якому всі слова вжито правильно:
а) застосовувати санкції, надавати послуги, розробляти методику;
б) являється доказом, ігнорувати правилами, порядок денний;
в) відігравати значення, дійсність документа, приділити увагу;
г) здійснити злочин, дякувати вам, переводити гроші;
ґ) становити небезпеку, більша половина, прийнятися за роботу.
5. Позначте рядок, у якому всі слова мають таку будову: префікс, корінь, суфікс, закінчення:
а) міжміський, написати, прегарний, безвольний;
б) заозерний, відредагований, завчасно, пришкільний;
в) приїхати, пересуд, закордонний, відлюдний;
г) розквітлий, приморський, передвісник, узагальнення;
ґ) накреслений, по-українськи, приспів, підшлунковий.
6. Позначте рядок, у якому допущено помилки у відмінкових формах числівників:
а) шістдесятьома, семистам, на сімох, трьохсот;
б) чотирма, сьомастами, вісьмох, двохсот;
в) вісьмом, на п’ятистах, сімдесяти, п’ятьма;
г) сьома, одинадцятьом, дев’ятьмастами, п’ятидесяти;
ґ) на одинадцяти, чотирмастами, сімома, дев’ятисот.
6. Неправильне наголошування деяких слів подано в рядку:
А одина́дцять, верба́, ви́падок, мілки́й;
Б їдки́й, сиро́ватка, низьки́й, кропива́;
В нудни́й, до́чка, одина́дцять, но́вий;
Г о́лень, спи́на, сумни́й, до́нька;
Ґ легки́й, чотирна́дцять, до́шка, об’є́м.
8. Позначте рядок, у якому всі складні слова потрібно писати разом:
А міні/версія, логіко/лінгвістичний, макро/структура;
Б мова/джерело, стилістично/нейтральний, напів/пом’якшений;
В взаємо/перетворення, багато/клітинний, суто/формальний;
Г супер/легкий, часто/вживаний, двадцяти/шести/річний;
Ґ мало/поширений, об’єктивно/зумовлений, послідовно/розташовані.
9. Позначте рядок, у якому є неправильне слововживання:
А збіг обставин, діяти на підставі інструкції;
Б з’ясувати питання, міститься всередині;
В висновок експертизи, виключення з правила;
Г скасувати закон, наступне запитання;
Ґ зіставити явища, узагальнювальне речення.
10. Позначте рядок,у якому всі слова у родовому відмінку однини
мають закінчення -а (-я):
А синонім, фразеологізм, антонім, відгук;
Б екзамен, абзац, роман, присудок;
В висновок, омонім, реферат, іменник;
Г закон, гідронім, сингармонізм, лід;
Ґ апостроф, прикметник, відмінок, відсоток.
II рівень
1. Спишіть речення. Підкресліть відокремлені члени речення, поясніть умови їх відокремлення.
1. Безлюдне подвір’я, просторе, піскувате й гаряче, нагадувало собою шматок південної пустелі, кимось ненароком закинутий сюди (О. Гончар). 2. В селі гуртками розходились по домівках люди, заплакані, зворушені, і голосно розмовляли (С. Васильченко). 3. Змордований вічною блуканиною, знуджений полохливістю всього живучого та невдячною ролею страха, шкандибає по курній дорозі Хо, підпираючись довгим костуром (М. Коцюбинський). 4. В Даньковім житті, замість регентового камертона, знову на передній план виступила чабанська гирлига (О. Гончар).5. На порозі сидів старий, тримаючи рибальську сітку, усіяну тугими поплавками з кори (В. Малик). 6. Місяць, випливши в зеніт, зупинився, замислений (М. Сиротюк). 7. У хліві, крім ластів’ячого гнізда під кроквою, нічого не було (Гр. Тютюнник). 8. Суворий Дант, вигнанець флорентійський, встає із темряви часів середньовічних (Леся Українка).
2. Запишіть спільнокореневі слова, розташувавши їх послідовно у парах за принципом словотвірної похідності. Виділіть твірну основу й словотворчий засіб.
Чобіток, чобіт, чоботар, чоботарський, чоботисько, чоботарювати; шахтарка, шахтар, шахтний, шахта, шахтарський; кість, кістковий, кістка, кістяк.
3. Розкрийте проблему внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і обов’язком у творах М. Хвильового.

III рівень
1. Зробіть повний синтаксичний розбір речення (визначте тип, підкресліть члени речення, подайте схему).
Далі було те, що старий звично поставив ногу в стремено, обіперся всім своїм важким тілом так, що коня потягнуло в той бік і він мав напружити всі свої сили, щоб твердо встояти на місці, потім була хвиля, коли важуче тіло Родимове летіло над конячою спиною і для Зюзя настало полегшення, потім Родим міцно всівся в сідлі, аж прогнувся хребет у Зюзя, і аж тепер кінь від здивування перейшов до обурення таким нечуваним нахабством, такою зрадою з боку свого єдиного на світі і, здавалося б, вірного товариша, і в конячій душі вмить визріла помста проти того, хто зважився встряти між них двох — між коня й людину; Зюзь зміїно вигнув шию, скосив сизе вологе око правобіч, щоб не промахнутися, зневажливо зібгав свої завжди ласкаво-м’які, а тепер затверділі в ненависті губи, оголивши великі жовтуваті нещадимі зуби і — ось! (П. Загре-
бельний).
2.Зробіть повний синтаксичний розбір речення (визначте тип, підкресліть члени речення, подайте схему). Визначте тип і спосіб вираження головних членів речення.
Ці фантастичні квіти, ця соборна тиша й ці духмяні димки в соборній тиші зими – химерні витвори морозу, можновладця з крижаною душею, якій не чужа естетика прекрасного; нічого не вдієш, що витвори його холодні й минущі, така вже доля судилась, але не відмовиш морозу ні в самобутності вигадки, ні в епічній величі мистецьких шедеврів, ні в тому, що його ніде не зраджує смак (За Є. Гуцалом).
3. Як Ви розумієте слова Л. Костенко «Життя – це і усмішка, і сльози ці солоні. І кров, і барикади, і музика Бізе!»? Запишіть свої міркування у невеликому творі-роздумі.


3 коментарі:

  1. я виконав завдання з української мови за 8 та 9 класи. Завдання складні , але досить цікаві і різноманітні.

    ВідповістиВидалити
  2. Потрібні термінові гроші? Ми можемо допомогти! Ви зараз переживаєте або ви в біді? Таким чином, ми даємо вам можливість розвивати нові розробки. Як багата людина, я почуваю себе зобов'язаним допомагати людям, які намагаються дати їм шанс. Кожен заслуговує на другий шанс, і, оскільки влада не зможе, вони повинні приймати від інших. Для нас нема багато суми, і зрілість ми визначаємо за взаємною згодою. Ні сюрпризів, ні додаткових витрат, а тільки узгоджених сум і нічого іншого. Не чекайте і не коментуйте цей пост. Введіть суму, яку ви хочете подати, і ми зв'яжемося з вами з усіма варіантами. зв'яжіться з нами сьогодні на garciajsacramento@gmail.com Вам потрібні термінові гроші? Ми можемо допомогти!

    ВідповістиВидалити